Var rädd om dig. Kolla elföretaget!

Kolla elföretaget - vår kampanj i digitala kanaler

Alla som ska anlita någon för att göra elarbeten behöver känna till e-tjänsten ”Kolla elföretaget”. Därför genomför Elsäkerhetsverket under hösten en massiv annonskampanj på välbesökta webbsajter, Facebook och Google.

Hösten 2017 genomförde Elsäkerhetsverket under två månader det första steget i en digital kampanj för att nå ut till privatpersoner med information om det egna ansvaret för elen i sin bostad. Huvudsyftet var också att sprida kunskap om e-tjänsten Kolla elföretaget som kan användas för att kolla upp elföretag.

- Idag har vi cirka 10 000 personer i månaden som använder e-tjänsten Kolla elföretaget. Vi fick ett bra genomslag för kampanjen förra hösten och nu genomför vi steg två mellan den 15 oktober och 25 november. Det är ett långsiktigt arbete som kräver upprepningar och det är ett bra tillfälle att starta kampanjen direkt efter vår medverkan på Hem- och Villamässan i Stockholm, säger Cia Edlund, kommunikationschef på myndigheten.

Resultat från förra kampanjenAnnons Du är ansvarig

Lite resultat från den förra kampanjen:

  • 4 procent av tre miljoner hushåll - villor och bostadsrätter - hade uppmärksammat kampanjen.
  • 22 000 besökte kampanjens landningssida Privatpersoner.
  • Besökare till webbsidan om nya regler ökade från 20 procent till 25 procent under kampanjperioden och den totala ökningen besökare till webbplatsen var 54 procent.
  • Fler personer, en av tre, mot tidigare en av fyra, vet att de kan hitta information om elsäkerhetsregler hos Elsäkerhetsverket.

Upprepning och närvaro

Från den 15 oktober till och med den 25 november syns "Kolla Elföretaget” på webbsajter där en bred och intresserad målgrupp bland privatpersoner finns, såsom kvällstidningar/dagstidningar/branschsajter/sajter för företag/industri/handel/Hemnet/mäklarbyråer/livsstil-familj/Blocket m.fl.

- Vi kommer också att göra en undersökning efter kampanjen via Demoskop baserad på ett slumpmässigt urval av drygt 1000 personer bland Sveriges befolkning. Vi mäter effekterna efter kampanjen "Kolla elföretaget", om kännedomen om Elsäkerhetsverket, samt om kunskapen om ansvar i elsäkerhetsfrågor. Vi utgår från vår mätning efter förra kampanjen och ser då vad vårt arbete sammantaget hittills under året gett för resultat, säger Cia Edlund.

Sidansvarig: Cia Edlund