Elsäkerhetsverkets webbplats startsida med e-tjänsten Koppla säkert.

Kolla elföretaget förfinar söktjänsten

De närmaste veckorna får 12 000 elinstallationsföretag ett mejl från Elsäkerhetsverket. Adam Hedbom, jurist vid Elsäkerhetsverket, berättar vad det handlar om.

- Ja, det stämmer! Utskicket är ett led i att vi utvecklar e-tjänsten Kolla elföretaget så att köpare av elinstallationstjänster kan söka efter ett elföretag i sin närhet och få bättre kontaktuppgifter till företaget. Genom utskicket vill vi ge företagen chansen att öka sin tillgänglighet och förfina sökresultatet.

Hur ser kopplingen mellan tjänsterna Kolla elföretaget och Koppla säkert ut?

- Vår nya digitala tjänst Koppla säkert kommer att hänvisa till Kolla elföretaget så att köpare av elinstallationsmateriel får en enkel väg när man står vid butikshyllan och funderar på vem som ska installera elen.

Får alla företagen det här mejlet samtidigt?

- Nej, vi har fördelat företagen på tre utskick. Detta är för att kunna ta hand om eventuella frågor kring utskicket och handlägga ändringsregistreringar snabbt.

Vad vill ni att företagen ska göra?

- Vi uppmanar företagen att logga in i e-tjänsten och komplettera sina företagsuppgifter. Det är också bra att passa på att se över om tidigare gjord registrering fortfarande är aktuell.

På vilket sätt kommer det att underlätta för konsumenter som behöver eljobb gjorda?

- De uppgifter som tillförs till e-tjänsten är telefonnummer, e-post och webbsida just för kundkontakter. Företaget kan också välja om vissa verksamhetsställen inte ska synas i sökresultatet i Kolla elföretaget.

På vilket sätt kan det gynna elinstallationsföretagen?

- I Kolla elföretaget får konsumenterna endast upp företag som uppfyller kraven för att få vara registrerade hos myndigheten. Det är ett sätt att hålla ute företag från marknaden som inte uppfyller elsäkerhetsregelverkets krav. Företagen i registret får nu också nya möjligheter att rikta sig mot köpare. De uppgifter som tidigare har lämnats har till stor del haft som syfte att underlätta tillsyn.

 

Text: Cia Edlund