Ung flicka håller upp en modell av framtidens mobilladdare

Barn och unga siar om framtidens el

De är medlemmar i generation Z och generation Alpha. Dagens barn och unga för vilka sociala medier är lika självklara som USB-laddare och elbilar. Elsäkerhetsverket har träffat dem för att höra vad de tror om framtidens el.

Som ett led i Elsäkerhetsverkets 25-årsjubileum har vi under 2018 träffat sex skolklasser, från förskola upp till femte klass, för att genom ritningar och modellbyggen låta dem berätta för oss om hur el kan skapas och användas i framtiden. Det handlar om den digitala generationen, som växt upp med klimatkriser, politisk oro och terrordåd, ständigt uppkopplade, mer stressade än tidigare generationer men också mer hälsosamma enligt forskarna. En generation som inte bara använder den nya informationstekniken, utan sömlöst integrerar den i sina liv. Framtidens vuxna, som är mycket väl medvetna om elens betydelse i våra liv.

Att ladda mobilen viktigast

Klasserna fick gå loss på glasspinnar, kartonger, sugrör, piprensare och ballonger för att skapa sina innovationer. Några tecknade medan andra byggde avancerade modeller med lampor och batterier. Oavsett arbetssätt flödade kreativiteten och resultatet ger hopp om framtiden.

För många var möjligheten att var som helst och när som helst kunna ladda sin mobil den viktigaste frågan. Förslag togs fram på inbyggda byxladdare, laddningsbord och laddare med trådlös el, bara för att nämna något. På bilden ovan ser ni Elsa, 12 år, som tillsammans med klasskompisen Tilde har tagit fram en modell på en solmobil, som laddas med hjälp av sol- och vindenergi.

- Man ställer bara mobilen i sin hållare i solen så laddar den. Om det är en blåsig dag gör man samma sak. Det finns också en inbyggd högtalare i hållaren, förklarar hon.

Miljövänliga bilar och hjälpsamma robotar

Fordon var ett annat vanligt tema. Självstyrande bilar som drivs av blommor, vindkraft eller vatten, ballongbåtar, flygande hus eller varför inte ett par flygande raketskor som blinkar? Att el kommer att användas till robotar var också en självklarhet. Städrobotar, läxrobotar, kompisrobotar, eller en robot som kan göra allt, inklusive att klippa gräset och gå ut med hunden. Och en som kan fånga in förrymda husdjur.

Bland de yngsta barnen hittar vi elektriska glassar som växer ut så snart man tagit en tugga. Eldrivna armar som lyfter dig upp i klätterställningen när du inte kan klättra högre. En elpapperskorg som kommer till dig när du ska slänga skräp. Pennor som skriver av sig själva. Och en rosenvingad elgräshoppa, som du kan flyga på om du missat ditt plan.

Hur skapar vi framtidens el?

Hur vi ska skapa el i framtiden var desto klurigare. Med hjälp av vind, vatten, vågor och sol, trodde de flesta. Kanske kan man ta energi från träden och skogen? Mer kärnkraft, svarade någon. Eller rymdkraft. Det finns ju oändligt med energi i rymden. Det behöver inte heller vara så komplicerat. Vi skulle helt enkelt kunna skapa el genom att gå eller cykla. Så kan vi dessutom ladda mobilen samtidigt. Hälsosamt, miljövänligt och smart, eller hur?


"AIRon är en miljövänlig dator som inte slösar på el. Den får energi genom en ballong som du blåser i för att få batteri. Ingen risk för elstötningar och mycket smidigare."
Billie, 10 år

"Hjälptillroboten" är en robot som kan hjälpa till med vad som helst. Den kan till exempel hjälpa till med att göra läxan eller bara vara en bra vän. Den kanske finns om cirka 50 år."
Klara, 10 år

"Vindkraftsbilen är en bil som går på vindkraft. Det sitter ett litet vindkraftverk på taket. Det är bättre att ta vindkraftsbilen istället för en vanlig bil, eftersom vindkraftsbilen är bättre för miljön".
Jack, 12 år

Text och foto: Elisabet Ek

Nyhetsbrev

Sidansvarig: Cia Edlund