Parhus i brand medan släckningsarbete pågår

Laddade elbilen i vanligt vägguttag – hela huset brann ner

Michael och Johanna Olson i Sunne hade laddat sin laddhybridbil i ett vägguttag i carporten i ett års tid när det plötsligt en natt började brinna i anslutning till uttaget. Både deras och grannens hus totalförstördes. Nu varnar de andra elbilsägare för att ladda el- eller laddhybrider i vanliga eluttag.

Michael och Johanna var så nöjda med sin laddhybrid. Precis som säljaren på bilföretaget utlovat så blev bilkörningen både billig och miljövänlig. När de var hemma hos bekanta passade de ofta på att ladda bilen, alltid i vanliga vägguttag. En laddkabel med stickpropp hade följt med bilen.

Just när det gällde laddningen fanns det dock varningstecken. Visserligen hade de av en elektriker i sin närhet fått försäkran om att det inte skulle vara något problem att ladda i vägguttaget i carporten. Men i praktiken var det inte lika okomplicerat. Ganska ofta gick säkringar i samband med att bilen laddades. Även hemma hos bekanta ställde laddningen till problem i elanläggningarna med säkringar som utlöstes.

Branden startade i vägguttaget

Så en natt i juli vaknade paret av en kraftig smäll. Ute på balkongen kunde de snart konstatera att det brann i carporten. Därefter gick allt mycket snabbt. Michael sprang runt hörnet på huset och såg att det brann kraftigt under vägguttaget där laddkabeln hade pluggats in. Han försökte släcka branden med en brandsläckare och trodde att han började få den under kontroll när pulvret i släckaren tog slut.

- Därefter förvärrades allt på bara några sekunder och jag insåg att jag inte skulle kunna släcka själv. Men vi hade tidigt ringt brandkåren och trodde nog ändå att de skulle kunna släcka branden.

Fast när brandkåren kom till platsen konstaterade de snabbt att huset inte gick att rädda. Michael, Johanna och deras son var i säkerhet, men de fick inte med sig en enda sak från huset, förutom mobiltelefonerna.

- Iförd bara kalsonger lyckades jag däremot backa undan och rädda båda bilarna. Det var så varmt att plasten i sidospeglarna smalt och jag skadade ena armen. Laddhybriden höll jag på att inte få iväg eftersom det tog en stund att få loss laddkabeln.

Idag bor paret i ett annat hus då både deras och grannens hus är rivna. De har kvar laddhybriden men vågar inte längre ladda den då de ännu inte har installerat någon laddbox. Att ladda den i vanligt vägguttag är inte något som de överväger.

- Vi gjorde det en gång i nya huset men då gick säkringen och efter det har vi inte laddat fler gånger.

Bättre information om laddning krävs

I den skriftliga informationen från bilföretaget stod det att det gick alldeles utmärkt att ladda bilen i vanligt uttag men att rekommendationen var att en elektriker först skulle besiktiga anläggningen. Så här skriver bilföretaget på sin hemsida: "Med ett vanligt kontaktuttag kan [bilen] laddas via 220 volt (laddare medföljer från fabrik) hushållsuttag eller hos en offentlig laddstation."

- Vi hade kontaktat en elektriker i vår närhet som kände till fastigheterna och där fick vi svaret att det inte skulle vara några problem att ladda bilen i carporten, så jag tycker att vi gjorde vad vi kunde för att kontrollera vår elanläggning.

Michael Olson ställer sig väldigt tveksam till att bilföretagen utlovar laddning i vanliga uttag, och att de skickar med laddkablar med stickpropp.

- Det blir ju hög belastning under ganska lång tid och vad jag förstår kan det då bli varmgång i kablarna.

- Om det ska komma ut något gott från den här katastrofen som drabbade oss så är det väl att det kan leda till en debatt kring riskerna med elbilsladdning. Jag rekommenderar alla som har el- eller laddbybrid att noga undersöka sin elanläggning och förutsättningarna för att ladda bilen hemma.

Att tänka på vid laddning av elbil

Elsäkerhetsverket upplever att bilbranschen nu har "vaknat". Myndigheten får en hel del förfrågningar om informationsmaterial gällande laddning och inbjuds allt oftare för att hålla föredrag.

- Intresset hos bilbranschen, såväl Bil Sweden som några större bilvarumärken och verkstäder, är stort. Vi avråder  från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eller industridon om man har en elbil, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.

I Elsäkerhetsverkets skrift "Ladda elbilen" kan du läsa mer om vad som gäller vid laddning av elbilar hemma. Standardiseringen har uppmärksammat problemen kring elbilsladdning och arbetat fram nya krav för laddpunkter i senaste utgåvan av Elinstallationsreglerna från Svensk Elstandard (avsnitt 722).

  • Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
  • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
  • Om fastighetens jordfelsbrytare inte är anpassad för laddning av elbilar finns risk att den inte skyddar vid fel.

Mer information

Text: Henrik Nygård
Foto: Privat

Nyhetsbrev

Sidansvarig: Cia Edlund