Leos smarta tjänst
Leo gick tredje året på gymnasiet och ville testa något eget. Efter att ha sett flera videos om drop-shipping fastnade han för idén: en webbshop med trendiga produkter, skickade direkt från leverantörer i Asien. Ingen lagerhållning, låg startkostnad – det lät enkelt.
Han satte upp en snygg webbplats med svenska texter och stilrena bilder. Allt såg proffsigt ut. Men när han testade att beställa en av produkterna själv för att kolla leveranstid och kvalitet, började han tveka.
Det tog tre veckor. Paketet skickades från ett logistikcenter utanför EU. Instruktionerna var bristfälliga på engelska, i princip oanvändbara, och det fanns ingen information om vem som tillverkat produkten. Det fick honom att börja undra: hur ska en vanlig kund kunna veta varifrån produkten faktiskt kommer? Vad händer om produkten ställer till med en brand eller ger någon en elchock?
Han började läsa på, bland annat hos Elsäkerhetsverket. Där insåg han att många konsumenter ofta inte vet att de i praktiken handlar direkt från länder utanför EU – med andra regler, ofta sämre elsäkerhet, och svårare att reklamera.
Leo insåg att han inte ville bygga något som kändes otydligt eller halvt ärligt, även om det kanske skulle sälja.
Istället bytte han spår. Han började skissa på en enkel digital lösning – en sida eller app med konkreta tips för hur man som konsument kan se varifrån en produkt faktiskt kommer och vem som ansvarar för den. Inga föreläsningar, bara tydliga checklistor och smarta länkar. Grunden tog han från sin egen research – bland annat från myndighetssidor.
Det blev inte den affär han först tänkt. Men det blev något han själv hade saknat – och som fler kunde ha nytta av.