Kvinna planerar i sin dator och har ett barn bredvid sig

Planera din laddningspunkt

Det finns några saker att tänka på innan du beställer en laddningspunkt för din laddningsbara bil. Det kan till exempel handla om vilken effekt du behöver, om du vill kunna mäta förbrukningen eller hur du ska tänka vid placeringen av laddningspunkten.

Kontaktdon och laddningsmod för fasta installationer?

Laddboxar och laddstolpar är vanliga benämningar på laddningspunkter för växelströmsladdning. Publika laddningspunkter ska enligt EU-direktiv uppfylla mod 3 samt ha minst ett Typ-2 don för växelströmsladdning. Det innebär att laddningspunkten är fast ansluten och har en handskakningssignal mellan anläggningens laddningspunkt och fordonet.

Vid installation hemma eller i föreningen kan man välja mellan Typ-1 eller Typ-2 don, då båda följer mod 3. Typ-2 är idag den vanligaste varianten men har man behov av att stödja båda typerna så kan man välja bort den fasta kabeln och istället välja en lösning med ett Typ-2 uttag. Då kan man använda sig av en passande laddsladd för inkoppling av ett fordon med Typ-1 anslutning.

Placering och behov av laddning?

När du planerar för din laddningspunkt är det viktigt att placeringen väljs så att laddkabeln inte hamnar i vägen eller riskerar att bli överkört av annat fordon. Man kan också behöva fundera på behovet i ett längre perspektiv, kommer laddningspunkten att behöva kompletteras med ytterligare laddningspunkter framöver och fungerar då tänkt placering.

Val av laddeffekt styrs av både dina resebehov, fordonets möjlighet att ta emot laddning och eventuella begränsningar i din elanläggning. Även om det kan vara lockande med höga effekter är det ofta onödigt. Kan man ladda under hela natten så räcker det långt även med lägre laddeffekter, ofta fullt tillräckligt för att täcka den dagliga pendlingen för de flesta hushåll.

Har man ändå behov att ibland ladda med högre effekt kan övrig belastning i anläggningen innebära att en huvudsäkring löser ut. För att undvika detta kan man välja en lösning med lastbalansering/lastbegränsning. Då installeras utrustning som mäter fastighetens belastning och laddningspunkten kommer då begränsa effekten till laddningen om nödvändigt.

Använda din elbilen som ett energilager, V2G?

V2G står för "Vehicle-to-Grid" och innebär att elbilens batteri används som ett energilager, som vid behov kan mata tillbaka energi till elnätet. Detta kan ske antingen med likström (DC) eller med växelström (AC), där den senare är lämplig för laddningspunkter hemma. För att nyttja denna teknik krävs att både elbil och laddningspunkt har stöd för V2G enligt ISO 15118-20, samt att installationen är gjord för dubbelriktad laddning. Är inte laddningspunkten installerad för att även kunna mata tillbaka energi till elnätet kan den befintlig anläggning riskera att överbelastas av den extra inmatningen från laddningspunkten.

V2G är fortfarande till viss del under utveckling och det pågår flera forskningsprojekt för att prova tekniken. Det är därför fortfarande få elbilar och laddboxar som har fullt stöd för V2G.

Åsk- eller överspänningsskydd av din laddningspunkt?

Även om laddningsbara bilar har ett grundskydd mot överspänningar kan det vara lämpligt att välja till ett skydd mot överspänningar vid installation av laddningspunkten. Risk för skador är större på landsbygd än i tätbefolkade områden och luftledningar ger en ökad risk jämfört med jordkablar, risken kan även se olika ut geografiskt.

Senast granskad: 2025-05-26