• Skriv ut
Alternativ bildtext

Att handla på nätet

Idag är det vanligt att handla elprodukter på nätet. Oftast går det bra, men tänk på att alltid kontrollera produkten och den du köper av, så att din produkt är säker att använda.

När du handlar via nätet finns inte samma möjlighet att granska produkten som när du står i en fysisk butik. Det är alltså svårare att avgöra om den är säker, men det är inte omöjligt. Det blir också vanligare med webbplatser som möjliggör så kallad privatimport. I dessa fall är det du själv som ska säkerställa att produkten är säker att använda i Sverige.

1. Kontrollera produkten

Kolla först upp all information om elprodukten på den sida där du tänkt handla. Finns det bra bilder där du kan se märkningen? Om inte, fråga säljaren.

Här är några märkningar som ska finnas på de flesta produkter t.ex. LED-lampor, laddare och elektriska produkter som ska anslutas till eluttag.

  • CE-märkning
  • Information om tillverkaren, inkl. postadress
  • Information om importören, inkl. postadress (om tillverkaren inte finns i EU/EES)
  • Typbeteckning (identifiering av produkten)
  • Märkdata (information om spänning, ström med mera)
  • Har produkten svensk stickpropp?
  • Finns bruksanvisning och säkerhetsinformation på svenska? Det kan stå viktiga saker där som kan hjälpa dig att se om elprodukten är gjord för att användas i Sverige och får användas på det sätt som du tänkt.

Om något av detta saknas kan det vara en indikation på att produkten inte är gjord för att användas i Svergie. Ta kontakt med säljaren. Kan denne inte svara på dina frågor bör du överväga att avstå inköp.

2. Kontrollera säljaren

Det händer att konsumenter slår till på lockande erbjudanden på nätet, och att det senare visar sig att företaget inte tagit sitt fulla ansvar för vare sig produkten eller konsumenten.

Innan du handlar bör du kontrollera följande.

  • Företaget - Ta reda på fakta om företaget. Upplyser företaget om sitt namn, organisationsnummer eller motsvarande, adress, e-postadress, telefonnummer på webbplatsen? Du bör kanske leta efter ett annat företag om någon av dessa uppgifter saknas.
  • Kundtjänst - Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Företag som följer reglerna för produkters säkerhet ska ha en kundtjänst som är lätt att få kontakt med och som lämnar tydlig information.
  • För bra för att vara sant? Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Låter det för bra för att vara sant är det troligtvis det.

Hos "Hallå konsument" finns det fler tips som kan hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av butiker på nätet.

Hallå konsument: Handla på nätet (extern länk)

3. Undvik privatimport om du inte är säker på produkten

Kortfattat kan man säga att samma säkerhetskrav gäller för dig som importerar för privat bruk som för det företag som importerar för att sälja.

Vid privatimport måste du alltså själv säkerställa att produkten uppfyller kraven och är säker att använda i Sverige. Om du inte kan säkerställa detta ska du inte importera produkter.

Vid privatimport gäller också särskilda regler för tull och avgifter.

Hallå konsument: Handla på sajter utanför EU (extern länk)

Hur tar du reda på om det rör sig om privatimport?

Om säljaren är ett företag verksamt inom EU/EES som säljer produkten till dig så är säljaren en så kallad ekonomisk aktör med ansvar för att bara sälja produkter som uppfyller kraven. Ta alltså reda på vem som är den faktiska säljaren - se 2. Kontrollera säljaren.

Mer information

Sidansvarig: Martin Gustafsson
Publicerad: 2017-06-12
Senast uppdaterad: 2017-12-29