Illustration över ett skrivbord med en skrivmaskin på.

För dig som lärare

Här kommer vi att ge förslag på diskussionsfrågor som lärare kan ge elever, exempelvis kan det ske som ett rollspel, i form av debatt eller debattartikel, ekonomi, juridik och teknik? Här förankrar vi ämnet i läroplanen. Vi förklarar begrepp och vanliga frågor så att läraren enklare kan sätta sig in i ämnet.

Elsäkerhetsverket har tagit fram information som riktar sig till gymnasieelever. Innehållet hjälper eleverna att förstå vad som krävs för att starta och driva ett företag. De får lära sig hur man tar ansvar, utvecklar säkra produkter och följer lagar och regler. Innehållet stämmer överens med skolans mål – att förbereda eleverna för arbetslivet och uppfylla kraven i kursplanen.

  • Lektionsförslag och quiz förenklar planering och bedömning.
  • Begreppsbank och film möjliggör anpassning till olika elever – både teoretiskt och praktiskt.
  • Stödjer digital kompetens och källkritik genom att visa hur man hittar och tolkar regler från myndigheter.

Förslag till uppgifter efter ämnesområde

  • 1. Kalkylera kostnader för säker produkt

    Uppgift: Eleverna tar fram en enkel produktidé och räknar ut vilka kostnader som tillkommer för att den ska uppfylla säkerhetskrav (t.ex. inköp, tillverkning, tester, CE-märkning, försäkring).

    2. Riskanalys ur företagsperspektiv

    Uppgift: Gör en riskanalys – vad kan gå fel om produkten inte är säker? Vilka ekonomiska konsekvenser kan det få (t.ex. återkallelser, skadestånd)? För att underlätta, välj en specifik produkt: laddaren till skoldatorn eller något annat som finns nära till hands. 

    3. Riskanalys ur konsumentperspektiv

    Uppgift: Gör en riskanalys – vad kan gå fel om produkten inte är säker? Vad kan hända dig som konsument om den produkten du har brinner upp och skapar stor skada. 

  • CE-märkning - Vad krävs?

    Uppgift: Undersök vad som krävs för att CE-märka en viss typ av produkt. Sammanfatta processen i en presentation.

  • 1. Lagar och regler

    Uppgift: Beskriv hur lagar, förordningar, föreskrifter och standarder för elprodukter förhåller sig till varandra. Gör gärna ett exempel med en utpekad produkt, exempelvis den laddare som följer med skoldatorn.

    2. Ställ upp en EU-försäkran

    Uppgift: Ta en produkt och ställ upp en fiktiv men korrekt EU-försäkran.

  • 1. Skriv en debattartikel

    Uppgift: ”Unga företagare måste ta ansvar för produktsäkerhet – annars blir det farligt.” Eleverna argumenterar för varför säkerhet och regelverk är viktiga även för små nystartade företag.

    2. Konsumentinformation – skriv en säkerhetsmanual

    Uppgift: Eleverna skriver en enkel bruksanvisning eller varningstext till sin produkt – i Sverige är det lag på att bruksanvisningen ska vara på svenska och följa med elprodukten i tryckt format. Se till att testa den på andra, så att du vet att den förstås på rätt sätt. 

  • Fördjupning för tillverkning och import - film och handbok

    När UF-elever vill sälja elprodukter ställs de inför samma ansvar som professionella tillverkare. Elsäkerhetsverkets handbok och utbildningsfilm ger en enkel och överskådlig introduktion till gällande regelverk.

    Samlad information för ekonomiska aktörer

    Här har vi samlat information som vi riktar till olika ekonomiska aktörer som tillverkare, importörer, distributörer och återförsäljare. 

    Samlingssida "Tillverka och sälja elprodukter"

    Varför använda detta material i undervisningen?

    Detta material ger konkret och aktuell kunskap om elsäkerhet, produktansvar och regelverk som unga företagare behöver känna till. Det är direkt kopplat till elevernas framtida yrkesliv och entreprenöriella kompetenser, och stödjer flera delar av gymnasieskolans läroplan:

    Koppling till gymnasieskolans övergripande mål (Lgy11/Gy22):

    • Skolan ska förbereda eleverna för aktiva ställningstaganden i arbetsliv och samhällsliv, samt ge förutsättningar för entreprenörskap (Skollagen och Lgy11).

    • Elever ska utveckla sin förmåga att ta ansvar för miljö och säkerhet, samt förstå följder av teknik- och företagsbeslut.

    Senast granskad: 2025-10-22